viernes, 7 de octubre de 2011

Competència comunicativa

Avui dia 7 d'Octubre a la classe de COED hem parlat sobre la competéncia comunicativa.

L'aprenentatge no només és una heréncia genética sinó una experiècia social a causa del contacte social, quan aprenem a parlar diem que estem creant una experiéncia social ja que s'ha de fer amb un grup social perquè sense aquest grup no es pot aprendre.

Llengua: "Allò que un parlant necessita saber per comunicar-se de manera eficaç en contextos culturalment significant". 
    Gumperz i Hymes (1972)

EL concepte "Allò" fa referència a 5 nivells de llengua i el concepte "eficaç" fa referéncia amb la manera d'assolir un objectiu

4 COMPONENTS DE LA COMPETÈNCIA COMUNICATIVA 
1.- Competència lingüística/gramatical : fa referència al domini del codi lingüístic (nivell fonològic, morfològic, sintàctic,lèxic i semàntic). EL codi és l'element més important d'una llengua ja que ens ajuda a entendre. Pompeu Fabra va estructurar la llengua catalana. 

2.-  Competència sociolingüística : fa referència a les regles socioculturals d'ús.
         Registres i varietats geogràfiques
         Situacions dels participants depenen del context ( a casa, a la consulta, una conferència...)
         Propòsits de la interacció. Ser eficaç amb l'objectiu que un té (motivar, ensenyar...)
         Normes i convencions: Per formar part d'un grup social hem de saber les seves normes. 

3.-  Competència discursiva : fa referència a la combinació de formes gramaticals i significants per aconseguir un text coherent i cohesionat en qualsevol gènere(escrit, oral, entrevista, conferència, vídeo...)
          Cohesió. Se'n carrega de que les frases estiguin ben enllaçades, estructurades, bones             idees.         (signes de puntuació i connectors)
          Coherència. Continuïtat en el text.
4.-  Competència estratègica : fa referència a les estratègies de comunicació verbal i no verbal que es poden utilitzar.
  1. Compensar deficiències provocades per limitacions i insuficiències. Quan ens quedem amb blanc o no ens surt una paraula hem de solucionar aquest problema, per solucionar aquesta situació hi ha diferents estratègies. 
                    -Repetir les mateixes paraules.
                    -Buscar sinònims.
       2. Afavorir l'efectivitat de la comunicació amb humor

Les dues últimes competències són importants per ser un bon comunicador. Però alhora aquestes 2   competències no es treballen a l'escola, sinó que cada persona l'adquireix de diferent manera, podríem dir que és innat.

No hay comentarios:

Publicar un comentario